AĞIZ KOKUSU TEDAVİSİ

Ağız kokusu (halitosis), yaşamımızdaki birçok alanı etkileyebilecek olumsuz bir durumdur. Ağız kokusunun nedeni sadece yemeklerde yediklerinizden daha fazlası olabilir. Diş eti, diş ve dil temizliği alışkanlıklarınızın optimal olduğunu düşünüyorsanız, ancak hala kötü ağız kokusu hakkında endişe duyuyorsanız, bir diş hekimine müracaat etmenizde fayda vardır. Ağız kokusu yanıltıcı ve gerçek ağız kokusu olarak iki grupta incelenebilir.

Ağız Kokusu Tedavisi - Bursa Diş Hekimi
Yanıltıcı Ağız Kokusu
Pseudo Halitosis
Bu durumda hasta, başkalarının rahatsız olmadığı ancak kendisinin rahatsız olduğu kötü bir ağız kokusuna sahip olduğundan şikayet eder. Son yıllarda, diş hekimleri bu hasta grubunda artış eğilimi gözlemlemişlerdir. Hastaların böyle hissetmesindeki ana sebeplerden biri, ağız hijyeni ve diş bakım ürünleri ile ilgili reklamlardan etkilenmeleri olabilir.
Halitofobi (Ağız Kokusu Korkusu):
Bu durumda, hasta nefesinin etrafındaki herkes tarafından kötü kokulu kabul edileceğinden ve her türlü tedaviye rağmen öyle kalacağından korkar. Genellikle, ağız kokusuna neden olabilecek durumları dışladıktan sonra hastanın bu konuda danışmanlık alması gerekebilir. Ayrıca hasta, ağız kokusunun yanı sıra; koltuk altı, ayak gibi diğer vücut bölümlerinin de kötü kokulu olduğuna inanmaktadır.
Gerçek Ağız Kokusu
a) Ağız içi kaynaklı nedenler
Tüm ağız kokusu vakalarının büyük bir çoğunluğunu oluşturur. Dişeti ve periodontal hastalıklar (akut nekrotizan ülseratif dişeti iltihabı, herpetik dişeti iltihabı, periodontit, perikoronit, periodontal apse vb.), Sjögren sendromu, kanser tedavisi, kemik patolojileri (alveolit ​​ve osteomyelit vb.) ağız kokusuna neden olabilir.
Derin diş çürükleri, yiyecek artıklarının tutunmasını kolaylaştıracak geniş interdental alanlar, düzensiz dişler, uygun olmayan protezler ve ortodontik aparatlar ağız kokusuna katkıda bulunurlar. Ayrıca dil üzerinde bulunan biyofilm tabakası, mukozal patolojiler (kandidiazis, sifiliz, tüberküloz vb.) ve ağız içinde bulunan lezyonlar mikroorganizma birikimine uygun alanlar olduklarından ağız kokusuna neden olurlar.
Mikroorganizmaların ağız içerisinde artış göstermesiyle tükürüğün oksijen satürasyonundaki bir düşüş, tükürük pH'ının azalmasına ve diaminlerin oluşmasına neden olarak kötü ağız kokusu ile sonuçlanır.
b) Ağız dışı kaynaklı nedenler
- Solunum sistemi: Burnu, sinüsleri, bademcikleri ve farinksi içeren üst solunum sistemi yapıları ağız kokusu odağı olabilir. Burun içindeki yabancı cisimler bakterilerin gelişmesi için bir yüzey oluşturarak halitozise neden olabilir. Streptococcus enfeksiyonu ile oluşan akut farenjit ve sinüzit, nazofarengeal apseler ve laringeal karsinomlar ağız kokusuna neden olabilir. Akut ve kronik bademcik iltihabı (tonsillit), bakterilerin bademcik yüzeyine tutunmasını kolaylaştırarak halitozise katkıda bulunur. Zatürree, kronik bronşit, akciğer apsesi, kistik fibroz ve bronşektazi de kötü kokuya neden olabilir.
- Sindirim sistemi: Gastrointestinal (GI) sistem, ağız dışı kaynaklı ağız kokusu nedeninin büyük bir bölümünden sorumludur. GastrointestinaI reflü, mide ve peptik ülserler, midenin karsinoması, hiatus hernisi, pilorik stenoz, duodenal obstrüksiyon ağız kokusunun olası nedenleridir.
- Sistemik / metabolik / endokrin bozuklukları: Bazı endokrinolojik ve metabolik bozukluklar ağız kokusuna neden olabilmektedir. Kronik böbrek yetmezliğine bağlı oluşabilecek üremide hastanın nefesinde amonyak kokusu alınırken, kontrol altında olmayan diyabet hastalığında nefeste meyveli veya aseton benzeri bir koku oluşur. Aynı şekilde, nefes kokusunu değiştiren bazı başka tıbbi rahatsızlıklar aşağıda listelenmiştir.
- Akut ateşli hastalık
- Üst solunum yolu enfeksiyonu
- Kistik fibroz
- Şeker hastalığı
- Lösemi
- Karaciğer yetmezliği
- Böbrek yetmezliği
- Menstrüasyon
- İlaca bağlı ağız kokusu: Kloral hidrat, disülfiram, asetaminofen, fenotiyazinler, antihistaminikler, etil alkol, griseofulvin, amfetaminler, arsenik tuzlar, bifosfonatlar, kemoterapötik ajanlar gibi bazı ilaçlar, kötü ağız kokusuna neden olabilir.
Ağız Kokusu Tedavisi

Ağız kokunuzun nedenine bağlı olarak tedavi değişebilir. Genellikle, ağız kokusu tedavisinde ilk hedef ağız içi kaynaklı nedenlerin ekarte edilmesi ve hastanın iyi bir ağız hijyenine sahip olmasını sağlamaktır.

Hastanın dişeti tedavisi yapılır, derin diş çürükleri temizlenir, kötü uyumlu protez veya protezlerde gerekli düzenlemeler yapılır, ağız içerisinde bulunan mukozal lezyonlar tedavi edilir.

Hastaya ağız hijyenini nasıl sağlayacağı ile ilgili eğitim verilir ve ağız gargaraları önerilir. Dişlerinizi günde iki kez fırçalamanın yanı sıra dişlerinizin arasını ara yüz fırçaları veya diş ipi ile temizlemeniz ağız hijyenini sağlamada büyük önem taşır.

Aynı zamanda dil üzerinde bulunan bakterilerde, kötü kokuya neden olur. Günlük rutininize bir dil temizleyici eklemek, dilinizde bakteri birikmesini önleyebilir ve ağız kokusunu azaltabilir.